Publications:
Peer-reviewed scientific articles:
Rasi-Heikkinen, P., Rivinen, S., & Ahtinen, A. (2024). Older adults and robot literacy. Educational Gerontology, 1–11. https://doi.org/10.1080/03601277.2024.2412367
Paananen, V., Rivinen, S., Tohmola, A., & Elo, S. (2024). Factors Affecting Marginalized Older Peoples' Digital Exclusion Evaluated by Gerontological Social Work Professionals. In Särestöniemi, M., et al. Digital Health and Wireless Solutions. NCDHWS 2024. Communications in Computer and Information Science, vol 2083. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-59080-1_25
Vuojärvi, H., Rasi-Heikkinen, P., Rivinen, S., Purtilo-Nieminen, S., & Cornér, T. (2022). Opettajankoulutus ikäihmisten medialukutaitojen tukena [Teacher education to support older people's media literacies]. In K. Korjonen-Kuusipuro, P. Rasi-Heikkinen, H. Vuojärvi, K. Pihlainen & E. Kärnä (Eds.), Ikääntyvät digiyhteiskunnassa. Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet [Ageing population in digital society. Opportunities for lifelong learning] (pp. 141-162). Gaudeamus
Rivinen, S., Rasi-Heikkinen, P., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2022). Teacher Students' Designing Media Education for Older People: Creative and Need-Based Pedagogies Emphasized. Seminar.net, 18(1).
https://doi.org/10.7577/seminar.4075Rivinen, S. (2022). Ikäihmisten medialukutaidon geragogiikkaa kehittämässä. Gerontologia, 36(1), 95-99. https://doi.org/10.23989/gerontologia.113534
Rivinen, S. (2021). Developing Media Literacy Geragogy for Older People through Design-based Research. [Doctoral dissertation, University of Lapland]. Lauda.
Vuojärvi, H., Purtilo-Nieminen, S., Rasi, P., & Rivinen, S. (2021). Conceptions of adult education teachers-in-training regarding the media literacy education of older people. A phenomenographic study to inform a course design. Journal of Media Literacy Education, 13(3), 1-18. https://doi.org/10.23860/JMLE-2021-13-3-1
Purtilo-Nieminen, S., Vuojärvi, H., Rivinen, S., & Rasi, P. (2021). Student teachers' narratives on learning: A case study of a course on older people's media literacy education. Teaching and Teacher Education, Vol. 106.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103432
Rasi, P., Vuojärvi, H., & Rivinen, S. (2021). Promoting media literacy among older people: A systematic review. Adult Education Quarterly, 71(1), 37-54. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0741713620923755.
Rivinen, S. (2020). Media education for older people - views of stakeholders. Educational Gerontology, 46:4, 195-206, DOI: 10.1080/03601277.2020.1725307. Summary in Finnish.
- Cornér, T., Rivinen, S., Rasi, P., Vuojärvi, H., Kynäslahti, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2020). Principles for Designing Older People's Media-literacy Education. In Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 966-971). Online, The Netherlands: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved November 17, 2020 from https://www.learntechlib.org/primary/p/217404/ .
Kangas, M., Rivinen, S., & Ruokamo, H. (2019). Loppuraportti - Monialaiset opinnot ja digitaaliset ympäristöt urheilevan koululaisen hyvinvoitia tukemassa. Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus, 27.2.2019.
Other:
- Rasi-Heikkinen, P., Rivinen, S., & Ahtinen, A. (2024). Robottilukutaito vapaan sivistystyön opetustarjontaan? SVV - Sivistystyön vapaus ja vastuu, Sivistystori-blog, 9.10.2024.
- Rivinen, S., Kerätär, E., & Korvola-Hemminki (2024). Lähijohtajien digiosaamista tulee kehittää. Lapin Kansa, 17.5.2024.
- Rasi-Heikkinen, P., Rivinen, S., & Ahtinen, A. (2024). Robots in the care of older people: Robot literacy required. In M. Särestöniemi et al. (Eds.), Digital Health and Wireless Solutions, First Nordic Conference , NCDHWS 2024 Oulu, Finland, May 7–8, 2024, Proceedings, Part I (p. 422), CCIS, volume 2083. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-59080-1
- Rasi-Heikkinen, P. & Rivinen, S. (2024). Robottilukutaito – uusi kansalaistaito? [Robot literacy - a new civic skill?] EPALE - Electronic Platform for Adult Learning in Europe blog, 11.3.2024.
- Rivinen, S. (2024). Sosiaalinen media kuuluu myös iäkkäille. The Finnish Association for the Welfare of Older Adults, Vanhustyö-magazine, 8.2.2024, pp. 16-17.
- Rivinen, S., Korvola-Hemminki, M., & Kerätär, E. (2024). Digitalisaatio haastaa ikäihmisten palveluiden lähijohtajia. Lumen ammattikorkeakoulun verkkolehti, 8.2.2024.
- Rasi-Heikkinen, P. & Rivinen, S. (2024). Robottilukutaito on uusi medialukutaito [Robot literacy is a new media literacy] . Mediataito-lehti, 8.1.2024.
- Rivinen, S., Elo, S., Jokelainen, A. & Ahokumpu, T. (2023). Eri koulutusalojen vastuu aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen kehittämisessä. Mediataito -magazine, 9.1.2023 (online).
- Rivinen, S. (2022). Huomiota digitaitojen ohjausosaamiseen. ELMA - elämän makuisia tarinoita, Eläkeliitto Lapin piiri (Finnish Pensioners' Federation, Lapland district), October 2022.
- Hermans, A (2022). Age-friendly media literacy education: the OdigO-project in Lapland (Finland). In The digital era? Also my era! authored by Em. Prof. Dr. An Hermans, pp. 29-31 (online & paper).
- Rivinen, S., Rasi-Heikkinen, P., & Vuojärvi, H. (2022). Koulutusta digitaitojen ohjausosaamiseen. Sosiaali- ja kuntatalous, 6.5.2022.
- Rivinen, S. (2022). Mediakasvatuksella ei ole ikätakarajaa. Vanhustyö -magazine, 9.2.2022, pp. 32-33.
- Elo, S., Rivinen., S., Vuojärvi, H., Ahokumpu, T., Jokelainen, A., & Rasi., P. (2022). Osaavia aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaajia Lappiin -OdigO-hanke kehittämässä digitaitojen ohjausosaamista. Lumen Lapin ammattikorkeakoulun verkkolehti.
- Rivinen, S. (2021). OdigO-hankkeessa kehitetään aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjausosaamista Lapissa. Mediataito 2022 -magazine, 1.12.2021 (online & paper).
- Rivinen, S., Rasi, P., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2021). Older people need media education that transcends mere digital support. In Science Advice Initiative of Finland (ed.) (2021). Phenomenon map: The impacts of digital media on children, young people and senior citizens, p. 30-33.
https://bit.ly/3kskdP4 - Rivinen, S. (2021). Developing media literacy geragogy for older people through design-based research. Ageing in Europe Newsletter, Special Issue 31: PhD research, Summer 2021, 45-48.
- Rivinen, S., Rasi, P., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2021). Ikäihmiset tarvitsevat digitukea laaja-alaisempaa mediakasvatusta. In Tiedeneuvonnan kehittämishanke Sofi (eds.), Ilmiökartta: digitalisen median vaikutukset lapsiin, nuoriin ja ikäihmisiin, 30-33. Ilmiokartta_Digimedian-vaikutukset_koontiraportti_Sofi_2021.pdf (acadsci.fi).
- Rivinen, S., & Rasi, P. (2020). Senioreiden medialukutaitoja kehittämässä - millaisia tukimateriaaleja ja mistä? Mediataito 2021 -magazine, December 2020, page 30. https://bit.ly/3bVOvon
- Rivinen, S., & Rasi, P. (2020). Ikäihmisten mediakasvatusta kehittämässä - tuloksia IkäihMe-hankkeesta. Blog post on Mediataitoviikko blog, 12.2.2020. https://bit.ly/3dYeJcv
- Yltapio-Mäntylä, O., Rossi-Salow, M., Rivinen, S., & Norvapalo, K. (2019). TEEMA 3: Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja nuorisotyön verme. In Matti Pennanen, Ilona Markkanen & Hannu L. T. Heikkinen (Ed.) Verme2 testaa - Kokemuksia vertaisryhmämentoroinnin soveltamisesta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino, 41-50. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7799-3
- Kupila, P., Seppälä, T., Yltapio-Mäntylä, O., Rossi-Salow, M., Rivinen, S., & Norvapalo, K. (2019). TEEMA 5: Monikulttuurinen verme. In Matti Pennanen, Ilona Markkanen & Hannu L. T. Heikkinen (Ed.) Verme2 testaa - Kokemuksia vertaisryhmämentoroinnin soveltamisesta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino, 67-73. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7799-3
- Rivinen., S. (2015). Sulautuvan opetuksen näkökulmasta toteutetun eVerme-koulutuksen jatkokehitystoimenpiteet ja innostettavuus. University of Lapland, faculty of Education. https://bit.ly/3kbOqR2
- Rivinen., S. (2015). eVerme - Vertaisryhmämentorien koulutuksen kehittäminen Pohjois-Suomessa sulautuvan opetuksen näkökulmasta. University of Lapland, faculty of Education. https://bit.ly/3sgj8v9
- Rivinen, S. (2013). Diskurssianalyyttinen tutkimus naisten terveysaiheisista blogeista - tutkimus fitnessin ja itsetunnon suhteesta. University of Lapland, faculty of Education. https://bit.ly/3qIj3A7