
Publications:
Peer-reviewed scientific articles:
Rasi-Heikkinen, P. & Rivinen, S. (forthcoming). Older adults and robot literacy. Manuscript in progress.
Paananen, V., Rivinen, S., Tohmola, A., & Elo, S., (forthcoming). Factors affecting marginalized senior citizens' digital exclusion evaluated by gerontological social work professionals. Manuscript in progress.
Vuojärvi, H., Rasi-Heikkinen, P., Rivinen, S., Purtilo-Nieminen, S., & Cornér, T. (2022). Opettajankoulutus ikäihmisten medialukutaitojen tukena [Teacher education to support older people's media literacies]. In K. Korjonen-Kuusipuro, P. Rasi-Heikkinen, H. Vuojärvi, K. Pihlainen & E. Kärnä (Eds.), Ikääntyvät digiyhteiskunnassa. Elinikäisen oppimisen mahdollisuudet [Ageing population in digital society. Opportunities for lifelong learning] (pp. 141-162). Gaudeamus
Rivinen, S., Rasi-Heikkinen, P., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2022). Teacher Students' Designing Media Education for Older People: Creative and Need-Based Pedagogies Emphasized. Seminar.net, 18(1).
https://doi.org/10.7577/seminar.4075Rivinen, S. (2022). Ikäihmisten medialukutaidon geragogiikkaa kehittämässä. Gerontologia, 36(1), 95-99. https://doi.org/10.23989/gerontologia.113534
Rivinen, S. (2021). Developing Media Literacy Geragogy for Older People through Design-based Research. [Doctoral dissertation, University of Lapland]. Lauda.
Vuojärvi, H., Purtilo-Nieminen, S., Rasi, P., & Rivinen, S. (2021). Conceptions of adult education teachers-in-training regarding the media literacy education of older people. A phenomenographic study to inform a course design. Journal of Media Literacy Education, 13(3), 1-18. https://doi.org/10.23860/JMLE-2021-13-3-1
Purtilo-Nieminen, S., Vuojärvi, H., Rivinen, S., & Rasi, P. (2021). Student teachers' narratives on learning: A case study of a course on older people's media literacy education. Teaching and Teacher Education, Vol. 106.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103432
Rasi, P., Vuojärvi, H., & Rivinen, S. (2021). Promoting media literacy among older people: A systematic review. Adult Education Quarterly, 71(1), 37-54. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0741713620923755.
Rivinen, S. (2020). Media education for older people - views of stakeholders. Educational Gerontology, 46:4, 195-206, DOI: 10.1080/03601277.2020.1725307. Summary in Finnish.
Kangas, M., Rivinen, S., & Ruokamo, H. (2019). Loppuraportti - Monialaiset opinnot ja digitaaliset ympäristöt urheilevan koululaisen hyvinvoitia tukemassa. Lapin yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Mediapedagogiikkakeskus, 27.2.2019.
Other:
Rasi-Heikkinen, P. & Rivinen, S. (tulossa). Robottilukutaito on uusi mediataito. Mediataito-lehti, 8.1.2024.
Rivinen, S., Elo, S., Jokelainen, A. & Ahokumpu, T. (2023). Eri koulutusalojen vastuu aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen kehittämisessä. Mediataito -magazine, 9.1.2023 (online).
Rivinen, S. (2022). Huomiota digitaitojen ohjausosaamiseen. ELMA - elämän makuisia tarinoita, Eläkeliitto Lapin piiri (Finnish Pensioners' Federation, Lapland district), October 2022.
Hermans, A (2022). Age-friendly media literacy education: the OdigO-project in Lapland (Finland). In The digital era? Also my era! authored by Em. Prof. Dr. An Hermans, pp. 29-31 (online & paper).
Rivinen, S., Rasi-Heikkinen, P., & Vuojärvi, H. (2022). Koulutusta digitaitojen ohjausosaamiseen. Sosiaali- ja kuntatalous, 6.5.2022.
Rivinen, S. (2022). Mediakasvatuksella ei ole ikätakarajaa. Vanhustyö -magazine, 9.2.2022, pp. 32-33.
Elo, S., Rivinen., S., Vuojärvi, H., Ahokumpu, T., Jokelainen, A., & Rasi., P. (2022). Osaavia aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjaajia Lappiin -OdigO-hanke kehittämässä digitaitojen ohjausosaamista. Lumen Lapin ammattikorkeakoulun verkkolehti.
Rivinen, S. (2021). OdigO-hankkeessa kehitetään aikuisten ja ikääntyvien digitaitojen ohjausosaamista Lapissa. Mediataito 2022 -magazine, 1.12.2021 (online & paper).
Rivinen, S., Rasi, P., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2021). Older people need media education that transcends mere digital support. In Science Advice Initiative of Finland (ed.) (2021). Phenomenon map: The impacts of digital media on children, young people and senior citizens, p. 30-33.
https://bit.ly/3kskdP4Rivinen, S. (2021). Developing media literacy geragogy for older people through design-based research. Ageing in Europe Newsletter, Special Issue 31: PhD research, Summer 2021, 45-48.
Rivinen, S., Rasi, P., Vuojärvi, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2021). Ikäihmiset tarvitsevat digitukea laaja-alaisempaa mediakasvatusta. In Tiedeneuvonnan kehittämishanke Sofi (eds.), Ilmiökartta: digitalisen median vaikutukset lapsiin, nuoriin ja ikäihmisiin, 30-33. Ilmiokartta_Digimedian-vaikutukset_koontiraportti_Sofi_2021.pdf (acadsci.fi).
Rivinen, S., & Rasi, P. (2020). Senioreiden medialukutaitoja kehittämässä - millaisia tukimateriaaleja ja mistä? Mediataito 2021 -magazine, December 2020, page 30. https://bit.ly/3bVOvon
Cornér, T., Rivinen, S., Rasi, P., Vuojärvi, H., Kynäslahti, H., & Purtilo-Nieminen, S. (2020). Principles for Designing Older People's Media-literacy Education. In Proceedings of EdMedia + Innovate Learning (pp. 966-971). Online, The Netherlands: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved November 17, 2020 from https://www.learntechlib.org/primary/p/217404/ .
Rivinen, S., & Rasi, P. (2020). Ikäihmisten mediakasvatusta kehittämässä - tuloksia IkäihMe-hankkeesta. Blog post on Mediataitoviikko blog, 12.2.2020. https://bit.ly/3dYeJcv
Yltapio-Mäntylä, O., Rossi-Salow, M., Rivinen, S., & Norvapalo, K. (2019). TEEMA 3: Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja nuorisotyön verme. In Matti Pennanen, Ilona Markkanen & Hannu L. T. Heikkinen (Ed.) Verme2 testaa - Kokemuksia vertaisryhmämentoroinnin soveltamisesta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino, 41-50. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7799-3
Kupila, P., Seppälä, T., Yltapio-Mäntylä, O., Rossi-Salow, M., Rivinen, S., & Norvapalo, K. (2019). TEEMA 5: Monikulttuurinen verme. In Matti Pennanen, Ilona Markkanen & Hannu L. T. Heikkinen (Ed.) Verme2 testaa - Kokemuksia vertaisryhmämentoroinnin soveltamisesta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopistopaino, 67-73. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7799-3
Rivinen., S. (2015). Sulautuvan opetuksen näkökulmasta toteutetun eVerme-koulutuksen jatkokehitystoimenpiteet ja innostettavuus. University of Lapland, faculty of Education. https://bit.ly/3kbOqR2
Rivinen., S. (2015). eVerme - Vertaisryhmämentorien koulutuksen kehittäminen Pohjois-Suomessa sulautuvan opetuksen näkökulmasta. University of Lapland, faculty of Education. https://bit.ly/3sgj8v9
Rivinen, S. (2013). Diskurssianalyyttinen tutkimus naisten terveysaiheisista blogeista - tutkimus fitnessin ja itsetunnon suhteesta. University of Lapland, faculty of Education. https://bit.ly/3qIj3A7